Jedną z głównych zalet przekładni ślimakowych jest ich zdolność do oferowania redukcji przełożenia i zwielokrotnienia momentu obrotowego na małej powierzchni. Konstrukcja przekładni ślimakowej jest połączona z prostopadłymi osiami, a frezy krążkowe w całym układzie mają duże znaczenie. Warto przypomnieć, że dla koła zębatego i przekładni ślimakowej wymagana jest bardzo rygorystyczna konstrukcja frezów, co ma za zadanie określić, jak te koła zębate się spotykają.
Przekładnie, frezy, koła zębate – typy i rodzaje
Dwa podstawowe typy przekładni ślimakowych to cylindryczne lub proste oraz stożkowe. Powierzchnie poszczególnych elementów mogą być podzielone na proste i wklęsłe. Najczęstsze i najszerzej stosowane są frezy ślimakowe. W zespołach przekładni ślimakowych podziałka osiowa ślimaka musi być równa podziałce kołowej większego koła zębatego, co jest pierwszym wyznacznikiem podczas montażu. Podziałka kołowa to odległość między punktami zębów na średnicy podziałki, przy czym podziałka osiowa jest odległością osiową między punktami zębów na ślimaku. Prowadzenie odnosi się do odległości, jaką punkt na frezie pokonuje podczas obrotu ślimaka. Kąt wyprzedzenia to kąt, który jest styczny do spirali gwintu na skoku cylindra i płaszczyzny do osi ślimaka.
O czym jeszcze pamiętać patrząc na frezy i przekładnie ślimakowe?
Posiadanie pojedynczego punktu obrotowego oznacza, że przekładnia ma duże zużycie. Musisz to uwzględnić patrząc na frezy krążkowe do kół zębatych i inne podzespoły, które będą niezbędne do wykonania zadania przed jakim stajesz. Na rynku znajdziesz przekładnie, które mogą wytrzymać większą moc bez wzmożonego zużycia. Przy konstrukcji z jednym gwintem przekładnia ślimakowa przesuwa się o jeden ząb. Dzięki konstrukcji z dwoma gwintami koło zębate porusza się o dwa zęby. Aby zapewnić prawidłowe działanie, liczba gwintów musi być dopasowana do współpracującej przekładni. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto skontaktować się ze specjalistami znającymi się na tym sprzęcie i posiadającymi doświadczenie w jego doborze.