Tłoczący się klienci, którzy chcą zrobić zakupy w danym sklepie, jest marzeniem każdego właściciela sklepu. Prowadzenie takiej działalności wymaga wiedzy i umiejętności pozwalających zainteresować potencjalnego klienta. Nie jest to zadanie łatwe i wymaga zastosowania odpowiednich metod pozwalających skusić klientów do zakupów.
Wchodząc do różnych sklepów, często mamy wrażenie, że już gdzieś mieliśmy do czynienia z takim zagospodarowaniem powierzchni. Rozstaw poszczególnych mebli z produktami czekającymi na znalezienie się w naszym koszyku nie jest przypadkowy. O ich położeniu nie decyduje przypadek, lecz strategia marketingowa określana jako merchandising.
To dzięki tej metodzie wchodząc do sklepu, trafiamy od razu na stojak na gazety i czujemy w pobliżu aromat świeżego pieczywa. Czynnik zapachowy jest bardzo istotny, ponieważ stanowi pokusę do przejścia klienta w miejsce, gdzie znajduje się źródło zapachu. Można to zauważyć również w przypadku owoców i warzyw, które oprócz niemalże idealnego wyglądu mają intensywny zapach.
Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku wyglądu sprzedawanych produktów. Jeśli w danym miejscu znajdują się owoce to, ogromne znaczenie ma oświetlenie stoiska z owocami. Odbijane przez owoce światło sprawia, że klient czuje, że owoce są na pewno świeże i idealne pod każdym względem.
Każdy czynnik wpływający na sprzedaż produktów wymaga strategii i przemyślenia. Ekspozycja towaru nie może być przypadkowa, ponieważ umieszczając na początku strefy sprzedaży np. artykuły szkolne, ograniczamy szanse na zainteresowanie klienta pozostałymi produktami, jakie znajdują się w ofercie naszego sklepu. Taka pomyłka może nas wiele kosztować, szczególnie gdy ulicę dalej znajduje się konkurencyjny sklep.
Dobrze przygotowana ekspozycja w połączeniu z promocjami i wyjątkowymi ofertami produktów jest powszechnie wykorzystywana do walki z konkurencyjnymi sklepami. To czy klient przyjdzie akurat do nas, zależy wyłącznie do nas samych. Dlatego każda decyzja musi skutkować przewagą nad konkurencją, która popełnia podstawowe błędy.